Skrovet på Aerius 20-kajaken såg ut att vara i ganska dåligt skick. Jag tog hem kajakerna i januari eller februari och mycket tid har gått åt till att tänka på vad som ska göras och hur det ska göras. En källa till kunskap har varit forumet ”Folding Kayaks” och svaret för det slitna Aerius-skrovet såg ut att finnas där. Det visar sig nämligen att det går att måla hypalon med speciell färg för att täta det. Tyvärr skulle det även innebära att den tjusiga logotypen och texten på kajakens sida skulle riskera att bli övermålad.
Kanske, om jag blev riktigt ambitiös, skulle jag kunna beställa vinyldekaler och sätta på mitt ommålade skrov. När jag sökte på nätet fanns dock Klepper-logotypen ingenstans att finna i någon vidare upplösning.
Därför fann jag ingen annan utväg än att rita av den själv. Tyvärr var båtens skrov en skapligt opålitlig källa eftersom gummit med åren tänjts.
Limburken gav hopp
I omgångar har min far kommit med diverse tillbehör som han hittat. En av dessa leveranser innehåll en burk Klepper-original-lim. Tyvärr hade själva limmet torkat men jag jublade för att jag tänkte att jag hade fått en bra utgångspunkt för Klepper-logotypen.
Till sist fick jag utgå från skrovet och komplettera med etiketten från limburken. Det är alltså inte Klepper-logotypen jag har utan det är min tolkning av den.
Det är inte Klepper-logotypen jag fört över utan min tolkning av Klepper-logotypen. Hittade inget bra original så jag fick rita av den som sitter på sidan av kajaken.
Teckensnittet för ”Aerius I” och ”Aerius 20” var förhållandevis enkelt att identifiera. Det är skrivet med Helvetica Neue fet och där valde jag färgen Reflexblå. Svårt att säga vad den har varit från början (solen gör sitt med färger, särskilt blå). Men PMS Reflexblå är ett rimligt val.
Spantens teckensnitt
Medan jag samlade mod till mig för att ge mig på den tuffare renoveringen av Aerius 20 bestämde jag mig för att se om jag kunde föra över text till de nytillverkade Aerius I-spanten, se tidigare post: Decoupage, tryck på trä.
Till siffrorna tänkte jag först använda ”Futura” som är väldigt likt teckensnittet på den burk Klepper-lim som tillhör kajakerna. Futura är ett klassiskt, tyskt, teckensnitt som släpptes 1927 så det skulle mycket väl ha kunnat vara något som användes i Tyskland under 1900-talet.
Dock insåg jag när jag såg siffrorna i Futura att det inte var dessa som använts på spanten. Var inne på både Akzidenz och Kabel men fastnade till sist för Gill Sans som visserligen är brittiskt men släpptes vid samma tid som Futura (1928).
Sammanfattningsvis verkar det inte som om Klepper har varit så värst konsekvent med val av teckensnitt i annat än att det ska vara av hög kvalitet precis som båtarna.
Ett svar på ”Klepper-logotypen”