Det visade sig att familjen tyckte att kajapaddling verkar kul och att vi siktar på någon lite längre tur till sommaren. Längre tur betyder att man kanske inte kan åka hem om vädret blir tråkigt. Därför behövs regnskydd. Till enmanskajaken fanns det faktiskt ett regnskydd, antagligen också det drygt femtio år vid det här laget. Inget större fel på detta kapell men åldern hade fått det att dra ihop sig och därför gick det inte längre att kränga på.
Var ändå bra att ha tillgång till detta kapell eftersom jag kunde plocka idéer och inspiration från det.
Bland annat bra att tänka på att wire till rodret behöver kunna komma igenom kapellet.
Att haka fast kapellet i relingen är en enkel och bra lösning men jag valde att inte använda den för det nya kapellet. Ett skäl är att jag kommer att sy ett kapell till tvåmanskajaken också och där har jag inget gammalt kapell. Ett annat skäl är att jag gärna har kvar orginalkapellet i oförändrat skick även om det är oanvändbart. För att mäta ut tyget för det nya kapellet byggde jag ihop trästommen för kajaken. Därefter la jag ut tyget och ritade upp konturerna och vek det på mitten och justerade så att det blev samma form på båda sidorna. Köpte tyg för regnkläder från Stoff & Stil. Tyget ska tåla en vattenpelare på 5 meter så det ska nog klara sig för vanlig familjecamping.
Regnkapell Klepper T9
Några saker jag har lärt mig:
- Sömsmån, ta gärna i lite extra. Det är lättare att klippa än att lägga till (vilket är i stort sett omöjligt eftersom jag använder tyg för regnkläder och då vill man inte ha hål från nålen igenom materialet).
- Skulle ha tagit i ännu mer för att få ner resåren under relingen. Nu är det i snålaste laget vilket gör att kapellet inte sitter så bra som det skulle kunna göra.
- Regnklädstyget är tåligt men om något ska fästas i det, tryckknappar, öljetter eller vad som helst så behöver det förstärkas för att inte slitas sönder.
- Glöm inte att dragskor behöver någon form av stopp och sätt gärna dit detta stopp innan du syr fast resåren för annars blir det sprätta av.