Det visade sig att familjen tyckte att kajapaddling verkar kul och att vi siktar på någon lite längre tur till sommaren. Längre tur betyder att man kanske inte kan åka hem om vädret blir tråkigt. Därför behövs regnskydd. Till enmanskajaken fanns det faktiskt ett regnskydd, antagligen också det drygt femtio år vid det här laget. Inget större fel på detta kapell men åldern hade fått det att dra ihop sig och därför gick det inte längre att kränga på.
Var ändå bra att ha tillgång till detta kapell eftersom jag kunde plocka idéer och inspiration från det.
Bland annat bra att tänka på att wire till rodret behöver kunna komma igenom kapellet.
Att haka fast kapellet i relingen är en enkel och bra lösning men jag valde att inte använda den för det nya kapellet. Ett skäl är att jag kommer att sy ett kapell till tvåmanskajaken också och där har jag inget gammalt kapell. Ett annat skäl är att jag gärna har kvar orginalkapellet i oförändrat skick även om det är oanvändbart.
För att mäta ut tyget för det nya kapellet byggde jag ihop trästommen för kajaken. Därefter la jag ut tyget och ritade upp konturerna och vek det på mitten och justerade så att det blev samma form på båda sidorna.
Köpte tyg för regnkläder från Stoff & Stil. Tyget ska tåla en vattenpelare på 5 meter så det ska nog klara sig för vanlig familjecamping.
Regnkapell Klepper T9
Några saker jag har lärt mig:
Sömsmån, ta gärna i lite extra. Det är lättare att klippa än att lägga till (vilket är i stort sett omöjligt eftersom jag använder tyg för regnkläder och då vill man inte ha hål från nålen igenom materialet).
Skulle ha tagit i ännu mer för att få ner resåren under relingen. Nu är det i snålaste laget vilket gör att kapellet inte sitter så bra som det skulle kunna göra.
Regnklädstyget är tåligt men om något ska fästas i det, tryckknappar, öljetter eller vad som helst så behöver det förstärkas för att inte slitas sönder.
Glöm inte att dragskor behöver någon form av stopp och sätt gärna dit detta stopp innan du syr fast resåren för annars blir det sprätta av.
Tre fakta om 1980-talet jag vill föra till protokollet för att undvika förvirring bland framtidens historiker:
1. VHS var ett videoformat, det fanns andra, Video 2000 och Betamax till exempel men VHS vann videokriget. Det var ingen som refererade till video som VHS, vi sa ”video” helt enkelt, ”har ni video” (som i videobandspelare), ”ska vi hyra en video?” (som i videofilm). Att kalla videon för VHS hörde jag första gången när jag kom till Kanada 1996.
2. Ingen sa ”LP-spelare” på 1980-talet. Det hette ”skivspelare” och senare ”vinylspelare”. ”LP” står för ”long play” och betyder skiva med flera låtar på, även kallat ”album”. En skivspelare (det som idag verkar kallas ”LP-spelare”) kan spela singlar, maxisinglar, EP och ibland även stenkakor.
3. 1984 hade Nena ingen hit med ”99 red balloons” i Sverige. Den var etta i Storbritannien men i Sverige toppade ”99 Luftballons”, alltså den tyska originalversionen. Själv fattade jag inte att det fanns en engelsk version förrän i början av nittiotalet då jag köpte en brittisk samlingsskiva med hits från 1980-talet.
Bonus: Om du tror att du hör Carola Häggkvist på engelska ska du inte försöka berätta det för alla dina utländska vänner. Det är antagligen Toni Basil du lyssnar till.
Så var det dags för nästa utmaning, som tidigare konstaterat var däcket på Klepper Aerius 20 bortom räddning. Väder, vind och framförallt snö, sol och getingar hade gjort sitt.
Ett nytt däck med
skrov kostar någonstans runt 15000 kronor. Det är det värt. Johann
Klepper var skräddare, jag har haft svårt att se varför en
skräddare skulle ge sig på att börja tillverka kajaker. Jag ser nu
poängen. Jag sydde kanske två-tre decimeter i timmen när jag sydde
för hand. Särskilt i fören och aktern gick det långsamt. Så
länge däcket var skilt från skrovet gick det bra att sy på maskin
och det gick förhållandevis snabbt. Fästet i fören anlände efter
att jag hade börjat sy fast däcket därför fick jag sy fast det
för hand vilket tog enormt mycket längre tid än att sy med maskin.
Vad jag förstår är original-Klepper-tyget egyptisk bomull med en ytvikt på 1000 gram per meter (gsm). Det var inte helt enkelt att hitta den här typen av tyg men jag valde till sist ett bomullstyg på 1000 gsm. Det känns skapligt mycket tjockare än originaltyget men det kan bero på att originalet är gammalt och slitet eller så beror det på att det är olika kvalitet på tygen. Kanske kommer tyget att kännas mer följsamt när det blir impregnerat.
Tvätta tyget
Tyget var 150 cm
brett och jag köpte sex meter för att vara på den säkra sidan.
Med facit i hand gick det bara åt knappt 3,5 meter (kajaken är 520
cm lång). Tyg krymper i vatten så för att undvika att det färdiga
däcket skulle krympa tvättade jag det i trettio grader. Sex meter
tyg är ungefär så mycket som en vanlig tvättmaskin klarar av om
man pressar den till det yttersta, det handlar trots allt om nio kilo
tyg. Det var nog bra att tvätta tyget, inte bara för att undvika
att det krymper utan också, för att det verkade vara ganska fullt
med otrevligheter. Sköljvattnet var mycket grumligt och tyget
luktade starkt. Lukten gick inte över så jag beslutade att köra
det en gång till, den här gången i fyrtio grader. Efter två
tvättar luktade tyget betydligt trevligare. Min rekommendation blir
att tvätta tyget ordentligt innan du börjar sy.
Än en gång slås
jag av kvaliteten rakt igenom i alla material och detaljer. Det är
en fröjd att arbeta med sådant gediget hantverk, gjort för att
hålla, underhålla och reparera. Det man inte vill bygga själv
finns att köpa, samma delar som för fyrtio år sedan (och ännu
längre tillbaka).
Följ med i äventyret med att sy ett nytt däck till tvåmanskleppern.
Genom att använda strykjärn formade jag tyget där det behövdes. Kunde sedan sy efter dessa veck.
La ut tillklippt tyg för att se att det passade och ritade ut ny mall för nästa del.
På vissa ställen var däcket så trasigt att det inte fungerade för att hålla ihop formen. Där fick jag tejpa för att kunna göra mönstermallar.
Delar av tyget
lossnade genom att bara dra, andra fick sprättas loss från skrovet.
Med däcket
separerat från skrovet kunde jag lägga ut det plant och markera på
mina nya tygdelar vart öljetterna skulle placeras.
Luftkuddarna
Förutom denna
detalj gick det generellt bra att använda vanlig symaskin för
hemmabruk.
Nålade fast kanalerna för luftkuddarna. Dessa sys i en lång söm längs hela sidan. I denna söm ska även krokarna som håller däck och skrov på plats i stommen fast. Hällor längs sidorna av kajaken sitter också i denna söm. Därför nålade jag fast kanalerna, krokarna och hällorna innan jag gjorde denna långa söm.
Sydde hällor av samma tyg som däcket och sydde in D-ringar i hällorna. Fick se till att vara med när hällorna skulle sys fast så att de hamnade rätt på samma söm som fäste kanalen för luftkudden.
Passade på att sy lite extrautrustning som denna väska att hänga bredvid sig. Sydde även in paddelhållare och lyfthantag. På bilden passar jag in vart paddelhållarna ska sitta. Tyvärr tog jag till aningen för lite för lyfthandtaget i aktern men jag lärde mig och i fören är det rejält tilltaget.
Vid det här laget var däcket färdigsytt och jag kunde börja arbeta med öljetterna. I originalet är öljetterna förstärkta med hypalon men jag använde nylontyg som jag kunde klistra på och förstärka med en sick-sack-söm.
Öljetterna knackades fast med hammare och medföljande verktyg. Dessa öljetter är standardstorlek 14 mm.
Vissa ställen är
mer utsatta än andra. Sittbrunnens bakdel till exempel, här
förstärkte jag tyget med dubbla lager.
När däcket var
färdigsytt kunde jag lägga ut det på skrovet för att få en
uppfattning om passformen. Jag hade sedan tidigare markerat vart
skarvarna gick så jag kunde se om det passade. En erfarenhet att ta
med sig är att jag borde ha gjort fler markeringar längs med
däckets insida för att ha ledning av när jag skulle sy ihop däck
och skrov. Bomullstyget är flexibelt och det är lätt att man
sträcker det eller låter det sacka längs sömmen och då kan det
bli svårt att få däcket att gå jämnt ut med skrovet som inte är
flexibelt. Jag blev tvungen att sprätta en halvmeter av min egen söm
på ena sidan för att jag hade mer skrov än däck kvar på slutet.
Med däcket utlagt
på den uppmonterade kajaken gick det att få en uppfattning om
passformen. Här visade det sig att jag av någon anledning hade fått
en öljett på fel ställe så jag fick slå i en ny öljett. Bra att
mäta och prova ofta för att undvika större misstag.
Det röda på bilden
är en luftkudde som ska skjutas in i sitt fodral längs sidan på
kajaken. Imponerad av skicket på denna luftkudde, efter att ha
tvättat den med såpa skulle jag inte kunna gissa att den är en bra
bit över fyrtio år gammal.
Sysyl av märket ”Speedy stitcher” blev verktyget jag använde för att sy ihop däcket med skrovet. Gick skapligt smidigt när jag lärde mig hur det fungerade. Tydligen viktigt att trä tråden genom öglan som ligger bakåt annars blir det oundvikligen trassel. Jag använde en millimetertjock vaxad tråd (taglingsgarn), ”Robline – Max Wax Yarn”. Ville ha en tjocklek nära den som satt där förut för att inte nöta på hålen som redan fanns där. Notera att jag sydde i de befintliga hålen på skrovet för att undvika onödigt slitage. Köpte en rulle på 50 meter som räckte gott trots att jag blev tvungen att kassera stora mängder tråd på grund av trassel. Detta är ett syntetgarn som ska hålla längre än originaltråden som var av bomull.
Det visade sig att kajaken jag trodde var en Aerius I egentligen är en T9 vilket också innebär att den är åtminstone femton år äldre än vad jag trodde. Den här T9-modellen är alltså från slutet av sextiotalet, inte åttiotalet som jag först trodde.
Åldern förklarar delvis varför skrovet på den här kajaken var i sämre skick än den Aerius II jag tidigare målat. Dock höll detta skrov tillräckligt tätt för att paddlas så det var ingen akut kris.
Även detta skrov tvättades med såpa och torkades med aceton. Acetonet fräter igenom mycket (arbetshandskar) men inte hypalongummit i Klepper-skrovet. Antagligen har det här skrovet behandlats på något sätt tidigare, jag tyckte mig kunna skönja penseldrag i den silvergrå ytan.
För att laga och jämna ut sprickor använde jag även här Sikaflex 591. Som jag tidigare konstaterat är Sikaflex kladdigt och aningen svårjobbat. Den här gången arbetade jag med spackel istället för fingrarna och det fungerade bättre tycker jag. Återigen, hade jag haft mer tålamod skulle jag kunna slipa på Sikaflexen när den härdat och det skulle antagligen ge en slätare yta.
Fästet för skrovet här maskat med brun packtejp inför målning. Även tygdäcket maskat.
Sprayade på gummipaint. Mittenbilden ovan: halva skrovet målat.
Före och efter och nu hoppas jag att rodret ska sitta tillräckligt fast.
Att jobba i trä kändes förhållandevis bekant men både däcket och skrovet behövde uppiffning. Skrovet var i skapligt skick men när jag ändå skulle sy om däcket kunde jag kosta på mig att rusta upp skrovet också.
Materialet är så kallat Hypalon som egentligen är DuPonts varumärke för klorsulfonetengummi (CSPE), ett slitstarkt syntetgummi som uppenbarligen kan hålla väldigt länge och egentligen var det nog inget akut fel på detta skrov heller mer än att det såg rätt skabbigt ut.
Skrovet generellt var i ganska gott skick men fören och aktern såg spruckna och tråkiga ut och fästet för rodret satt oroväckande löst.
Ny nos
Nosen på kajaken hade vittrat sönder så jag behövde bygga en ny. Som tur var hade mina föräldrar köpt en reparationssats med kajaken så det fanns några oanvända bitar hypalon. Inköpta på sjuttiotalet och fortfarande i gott skick, vittnar om hypalonets hålbarhet. Limmet däremot hade torkat så jag fick beställa nytt från Avanza kajak som levererade tyskt kvalitetslim från Heinz Zölzer med tillfredsställande egenskaper.
Limmet penslas på både laglappen och på skrovet som ska lagas eller förstärkas. Limmet har hyfsat lång öppettid så det är ingen stress, långa kölremsor kan till exempel lugnt limmas innan de trycks på skrovet. Sedan hugger limmet när delarna läggs samman och jag målade över efter drygt en timme. Limmet härdar fortare i värme. Generellt var detta lim lättarbetat, dock bör man jobba utomhus eller välventilerat då det räcker med några minuter för att bli snurrig i huvudet.
Med hjälp av limmet och lagningslapp av hypalon formade jag en ny nos.
För att få formen på skrovet byggde jag ihop trästommen och tejpade fast skrovet på den. Sedan kunde jag limma min nya nos inifrån.
Måla skrovet
I nästa steg använde jag Sikaflex 591 för att jämna ut sprickor och för mindre lagningar. Sikaflex ska finnas i grått men min lokala båthandlare hade bara vitt eller svart så jag nöjde mig med vitt eftersom det ändå skulle målas över.
Sikaflex visade sig vara mycket kladdigt att jobba med. Jag försökte att använda diskmedel på fingrarna för att släta ut vilket fungerade hjälpligt. Försökte även lägga plast över för att få en jämnare yta men det blev svårarbetat. Sikaflex ska gå att bearbeta när det har stelnat. En lösning hade varit att slipa men jag var otålig och ville inte vänta och riskera sämre väder.
Lagomt till att skrovet var förberett anlände gummifärgen från Tyskland ”Veneziani Gummipaint”. Enligt tester på foldingkayaks.org ska detta vara det bästa att måla sitt skrov med.
Slogan från ”Maritimus” är ”Wordlwide Yacht Management” vilket får en att känna sig lite världsvan när man hämtar ut paketet.
Innan det var dags att måla så spände jag skrovet runt trästommen för att få rätt form. Maskade med plast för att inte trästommen skulle få färg på sig. Tvättade sedan hela skrovet med såpa och aceton. Aceton fräter igenom mycket (nitrilhandskar till exempel) men inte hypalongummi.
Så var då till sist skrovet redo att lackas. Spädde med ”dilutene” avsedd för ändamålet. Jag valde att spraya på för att undvika penseldrag (och för att jag redan hade verktyg för att spraya). Fick en jämn och fin yta på detta sätt men flammig eftersom mängden ”dilutene” påverkade den gråa nyansen ganska mycket. Bättre att blanda till all färg på en gång om det estetiska är av betydelse. Färgen verkar fästa bra och ytan ser pålitlig ut. Dock blir gummit ganska mycket stelare än före målningen.
När jag ändå kom åt så passade jag på att polera fästet för rodret samt skruva fast det ordentligt. Det sitter i ett hål genom skrovet med ett mothåll i koppar och en bult på en gängstång. Förstärkte även inifrån genom att limma på hypalon.
Med skrovet nylackat blev dags för nästa steg: Att sy däcket.
Ett ringljus (ring-light) är bra om du vill ha mycket belysning i ansiktet, till exempel om du vill ta glamourösa självporträtt eller se lite proffsig ut när du gör en presentation på film. Ljuset faller rakt framifrån eftersom ljuset sitter i en ring runt kameran och som bonus får du snygga reflektioner av cirklar i ögonen precis som en fotomodell.
Har du inga delar hemma kostar bygget strax över tusen kronor och då kanske du lika gärna kan köpa ett ring-light på nätet.
Vi hade allt utom kamerafästen, plexiglas och dimmer så vårt bygge kostade 290 kronor och hade vi struntat i plexiglas och dimmer hade vi kommit undan med 50 kronor.
Det största problemet visade sig vara fästet till kamerastativet. Det är egentligen bara en mutter men standarden för kamerafästen är i tum (1/4″) och inte i millimeter vilket gör att det inte går att köpa vilken mutter som helst. Efter mycket letande visar det sig att tryckluftskopplingar finns i 1/4″ så en möjlig lösning är att köpa billigast möjliga mutter till tryckluft. Nu hade vi tur eftersom det gick att köpa mobilhållare till kamerastativ på rea för 25 kronor styck. Köpte två, ett för att skruva fast i stativet och ett för att hålla fast mobil eller kamera. Båda fick vi skruva isär. Det som skulle sitta under plattformen fick vi såga till och borra nya hål för fler skruvar att fästa det med.
Vi valde masonit till själva ringen. Delvis för att det är ett lätt och lättarbetat material men mest för att vi hade en bit över. Andra alternativ skulle kunna vara tunn plywood, plast eller till och med hård papp. Vår ring blev 36 cm i diameter, det berodde dels på att vi läst oss till att de mer seriösa ringljusen brukar vara någonstans mellan 20 och 40 centimeter men det avgörande var återigen att vår masonitbit var 36 cm.
I det här steget prövas dina matematikkunskaper, dels behövs ett hål som är stort nog för din mobil eller din kamera (och prova gärna ut detta tillsammans med mobilhållaren) och dels vill du få plats med så många lysdioder som möjligt på själva ringen. Vi gjorde vår ring 5,5 cm och fick då plats med lysdioder i tre rader, cirka två meter totalt.
Vi la ut våra lysdioder innan vi fäste dem i ringen för att få dem jämnt fördelade.
När du bestämt hur lysdioderna ska sitta så är det bara att löda.
Här skulle jag kunna skriva mycket om el men grundprincipen är att du sätter ihop plus med plus (röd kabel) och minus med minus (svart kabel). Färgerna på sladdarna är inte avgörande för funktionen så du tar vad du vill men använder du röd och svart sladd så är det bra att sätta röd på plus eftersom de flesta brukar göra så, då minskar du risken för att göra fel i framtiden. Viktigt att du inte korsar sladdarna eller att plus och minus kommer i kontakt med varandra på något sätt. Därför har du alltid elen i lysdioderna avstängd (kontakten ur väggen) när du löder. Det är dels för din egen säkerhet (nu var det bara tolv volt i de här lysdioderna så det är ingen större fara) men det är framförallt för att det är lätt att av misstag kortsluta något medan du löder.
Det allra enklaste är att du köper ett paket med lysdioder och drivdon (det du sätter i väggen och omvandlar elen till något som passar lysdioderna). Annars är det viktigt att du hittar ett drivdon som klarar av att driva dina dioder, kolla att det inte är mer volt än dina dioder klarar av och att du har tillräckligt med watt för att driva dina lysdioder, de dioder vi använde behövde 7,2 watt per meter och vi skulle använda cirka två meter, alltså behövde vårt drivdon klara av minst 14,4 watt men helst lite extra för säkerhets skull. Lysdioderna håller längre om drivdonet kan leverera högre watt.
När lysdioderna var färdiglödda byggde vi en plattform för att fästa kamera eller mobil i. Vår plattform har en position för kamera och en position för mobil. Tänk på att en kamera kan vara ganska tung så det är bra att försöka balansera den på plattformen.
För att få lite bättre spridning på ljuset satte vi en bit plexiglas framför lysdioderna. Det är inte helt nödvändigt men det skyddar lysdioderna och ser lite snyggare ut. Det ska gå att såga plexiglaset med sticksåg men antagligen hade vi fel blad så vi lyckades spräcka glaset. Bättre att såga för hand men det tar lång tid så vi använde Dremel vilket var bra men det sprutade plast överallt.
För att kunna reglera ljuset satte vi en dimmer på lysdioderna. Hittade en på Biltema som fungerar riktigt bra. Dock är det här en typ av dimmer som reglerar ljuset genom att blinka lysdioderna med olika intensitet. Den tänder och släcker dioderna snabbare än ögat hinner uppfatta. Dock kan det göra att det ser ut som ränder i bilden om du filmar. Det beror på att blinken hos lysdioderna och antalet bilder per sekund som kameran tar inte stämmer ihop.
När vi kom till fäste för kameran uppstod samma problem som vid fästet för stativet. Gängen i botten på kameran är 1/4″ och inget man köper hur som helst. Som tur var så var det rea på mobilstativ så vi kunde använda skruven till ett sådant. Klossen med fästet kan flyttas fram för mobil och bak för kamera.
Klepper Aerius 20 är en udda variant. Vi hade en när jag växte
upp, den köptes någon gång under andra hälften av 1970-talet
(antagligen 1976). Föräldrarna brukade prata om att det gick att
köpa till seglingsrigg och att modellen användes av militären.
Jag har alltid varit
lite skeptisk till den där militärgrejen, att det skulle vara så
värst attraktivt att fälla ihop kajaken, ta den på ryggen och
springa iväg till kriget. Åbäket väger 43 kilo och då blir det
inte mycket kvar för att bära bössa och vad annat en militär kan
tänkas behöva.
Militär-kopplingen
var ändå inte helt tagen ur luften, det visade sig att Aerius 20
togs fram i mitten av 1970-talet i en upphandling för franska armén.
Kontraktet gick dock till Nautiraid men Klepper sålde sin variant
1975-1978. Yttermåtten är desamma som för Aerius II men den har
färre delar för att kunna monteras snabbare och de utlovade tio
minutrarnas monteringstid ligger inte långt från sanningen.
Tidigt våren 2019 släpade jag hem tre stora militärgröna väskor med kajak för att se om jag kunde få Aerius 20-modellen i paddlingsbart skick.
Trädelarna var i hyfsat skick, ett spant som hade gått sönder (en gång tillverkat av min far eftersom originalspantet också gått sönder) och en annan del av träkonstruktionen samt lite småblessyrer men inget som inte gick att rädda. Däremot skulle det visa sig att det inte var så märkligt att Johannes Klepper var skräddare. Tumme med tyg är inte alls dumt om man ska ge sig på en kajak som ska hållas ihop av gummi och bomull.
Skrovet på Aerius 20-kajaken såg ut att vara i ganska dåligt skick. Jag tog hem kajakerna i januari eller februari och mycket tid har gått åt till att tänka på vad som ska göras och hur det ska göras. En källa till kunskap har varit forumet ”Folding Kayaks” och svaret för det slitna Aerius-skrovet såg ut att finnas där. Det visar sig nämligen att det går att måla hypalon med speciell färg för att täta det. Tyvärr skulle det även innebära att den tjusiga logotypen och texten på kajakens sida skulle riskera att bli övermålad.
Kanske, om jag blev riktigt ambitiös, skulle jag kunna beställa vinyldekaler och sätta på mitt ommålade skrov. När jag sökte på nätet fanns dock Klepper-logotypen ingenstans att finna i någon vidare upplösning.
Därför fann jag ingen annan utväg än att rita av den själv. Tyvärr var båtens skrov en skapligt opålitlig källa eftersom gummit med åren tänjts.
Limburken gav hopp
I omgångar har min far kommit med diverse tillbehör som han hittat. En av dessa leveranser innehåll en burk Klepper-original-lim. Tyvärr hade själva limmet torkat men jag jublade för att jag tänkte att jag hade fått en bra utgångspunkt för Klepper-logotypen.
Till sist fick jag utgå från skrovet och komplettera med etiketten från limburken. Det är alltså inte Klepper-logotypen jag har utan det är min tolkning av den.
Det är inte Klepper-logotypen jag fört över utan min tolkning av Klepper-logotypen. Hittade inget bra original så jag fick rita av den som sitter på sidan av kajaken.
Teckensnittet för ”Aerius I” och ”Aerius 20” var förhållandevis enkelt att identifiera. Det är skrivet med Helvetica Neue fet och där valde jag färgen Reflexblå. Svårt att säga vad den har varit från början (solen gör sitt med färger, särskilt blå). Men PMS Reflexblå är ett rimligt val.
Spantens teckensnitt
Medan jag samlade mod till mig för att ge mig på den tuffare renoveringen av Aerius 20 bestämde jag mig för att se om jag kunde föra över text till de nytillverkade Aerius I-spanten, se tidigare post: Decoupage, tryck på trä.
Till siffrorna tänkte jag först använda ”Futura” som är väldigt likt teckensnittet på den burk Klepper-lim som tillhör kajakerna. Futura är ett klassiskt, tyskt, teckensnitt som släpptes 1927 så det skulle mycket väl ha kunnat vara något som användes i Tyskland under 1900-talet.
Dock insåg jag när jag såg siffrorna i Futura att det inte var dessa som använts på spanten. Var inne på både Akzidenz och Kabel men fastnade till sist för Gill Sans som visserligen är brittiskt men släpptes vid samma tid som Futura (1928).
Sammanfattningsvis verkar det inte som om Klepper har varit så värst konsekvent med val av teckensnitt i annat än att det ska vara av hög kvalitet precis som båtarna.
Som en avstickare i kajakprojektet har jag experimenterat med decoupage. Det är metod att föra över bilder från papper till andra material, i detta fall trä. I vanliga fall används metoden för att limma fast ett tunt lager papper men här vill vi ha så lite papper som möjligt med. Tanken är att yttersta lagret på en laserutskrift limmas fast i materialet.
Laserutskrift är bra för till skillnad från till exempel bläckstråle så ligger färgen på pappret istället för att sjunka in.
Eller egentligen löda en aluminium-koppar-legering med zink. I min förra post berättade jag om att jag lött beslag till en Klepper-kajak med zink utan att presentera något bildbevis så det kommer här. Tyvärr verkar det som om alla fantastiska bilder från själva processen försvunnit.