Har ni spelat i band någon gång? Funderat på det? Sett filmen ”The Committments” eller ”High Fidelity”? Då vet ni vad det svåraste med att starta ett band är. Är det:
- Att lära sig spela ett instrument?
- Att skriva originell och bra musik?
- Att hålla ihop en grupp människor trots ibland olika idéer om vart man vill komma med sin musik?
- Att få den uppmärksamhet man förtjänar?
Nej, nej, nej och nej. Det allra svåraste. Det som tar mest energi och tankekraft är namnet. Vad ska bandet heta. Det måste ju vara något som ni kan leva med i alla år framöver. Något unikt, något internationellt gångbart (hybris? jovars), något som fungerar på webben. Det får dessutom gärna börja på någon bokstav som gör att det sticker ut, kommer först eller sist i en lista (A, Z eller Ö ligger alltså bra till). Det får gärna vara något klatschigt också … något finurligt, betyda något på latin, vara någon figur ur grekisk mytologi eller någon bortglömd Tolkien-karaktär. När alla dess kriterier är uppfyllda så ska namnet vara unikt också. Man vill ju gärna vara översta resultatet i Google-sökningen.
Vad är då svårast när det gäller att starta ett företag?
- Att ge upp tryggheten i en fast anställning?
- Att ta risken att sätta sig i skuld?
- Att lära sig alla regler och bestämmelser?
- Att hitta en affärsidé som håller?
Nej, nej, nej och nej. Det är förstås namnet. Det här med företag är som band eller barn. När väl en i bekantskapskretsen börjar så följer de andra efter. När jag startade mitt första företag så sa en bekant att det var som att starta band. Alla skulle ha ett eget företag, alla gick och funderade på vad det skulle heta.
Hur är det med bloggandet då? Vad är det en bloggare i spe går och tänker på?
- Att ha något att skriva om
- Att hitta tid att skriva
- Att kunna hantera de verktyg som finns
- Att få den uppmärksamhet den förtjänar
Nej, det är förstås namnet, namnet, namnet och namnet.
Texten publicerades första gången: 2007-04-25 08:50:46